Influencer marketing als vorm van online marketing

Influencer marketing is hip! Deze vorm van online marketing wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Als je aan influencer marketing doet, zet je social influencers in om jouw boodschap over te brengen op hun (vele) volgers. Maar hoe gaat influencer marketing eigenlijk in zijn werk en hoe ga je ermee aan de slag?

Wat is online marketing?

Online marketing bestaat uit een aantal verschillende technieken voor het online promoten van jouw product of dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (zoekmachine adverteren) en social media marketing. Bij social media marketing wordt er vaak gebruik gemaakt van influencer marketing.

Wat houdt influencer marketing precies in?

In plaats van dat je zelf de boodschap van jouw merk of product overbrengt aan jouw doelgroep, zet je hiervoor één of meerdere social influencers in. Deze influencers gaan voor je aan de slag om door middel van social media content (vaak foto’s of video’s op Instagram) je product te promoten.

Hoe ga je aan de slag met influencer marketing?

Als eerst dien je relevante social influencers op te sporen. Ga op zoek naar Instagrammers met veel volgers, zodat ze een groot bereik hebben. Deze influencers dienen relevant te zijn voor jouw branche, zodat de kans dat hun volgers geïnteresseerd zijn in je product, toeneemt. Als je één of een aantal geschikte influencers gevonden hebt, kun je contact met ze opnemen om de mogelijkheden te bespreken. Als alles goed verloopt, kun je nu aan de slag met je marketingcampagne. Hierbij is het belangrijk dat je relevante statistieken zoals sales en engagement bij blijft houden.

Tip: wil je je online marketing liever uitbesteden? Er zijn veel verschillende goede marketingbureaus die jou van dienst kunnen zijn! Klik bijvoorbeeld hier.