Werken aan je zelfvertrouwen | Weg met onzekerheid | Blog

Je zelfvertrouwen vergroten kan op meerdere manieren. In deze blog lees je hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen! ✓ Psychologie ✓ Lees meer!

Geen zelfvertrouwen? Weg met onzekerheid!

Ben je er klaar mee dat ik je in sociaal ongemakkelijke situaties terecht komt en neemt op dat moment de onzekerheid het over? Dan wordt het echt tijd om te werken aan je zelfvertrouwen. De eerste stap is in ieder geval gezet: je wil eraan werken. Op welke manier dat gebeurt, is bij iedereen anders. De een kan zijn rug rechten en met de neus in de wind lopen, de ander heeft misschien wat meer tijd nodig om uit zijn of haar schulp te kruipen. Het vergroten van je zelfvertrouwen is een proces. Sommige mensen kunnen dit in een paar maanden voor elkaar krijgen en anderen doen er jaren over. Zolang je alles op je eigen tempo doet en niets overhaast, zal ook jij straks niet meer in onzekerheid zitten. Een verandering in je zelfvertrouwen kun je vergelijken met een verandering van levensstijl. Het is alsof je wat bewuster of gezonder wil leven, maar dan op persoonlijk gebied. Om je een begin te bieden met het werken aan je zelfvertrouwen, staan hieronder een aantal tips.

Een aantal manieren om je zelfvertrouwen te vergroten

Het vergroten van je zelfvertrouwen gebeurt niet tijdens je slaap. Het is een kwestie van werken aan jezelf. Om te beginnen is het belangrijk om jezelf niet constant met anderen te vergelijken en jezelf op een positieve manier te gaan zien. Een goede tip hiervoor is een lijst te maken met de dingen waar jij goed in bent. Kies daaruit drie dingen die met je persoonlijkheid te maken hebben en plak ze op je spiegel. Iedere ochtend bij het opstaan, tandenpoetsen of haren borstelen, herhaal je deze drie positieve persoonlijkheidseigenschappen. Als je weet waar je goed in bent, is het makkelijker om loyaler aan jezelf te zijn en op te staan voor jouw mening en jouw gedachten. 

Wat ook erg goed werkt is actie ondernemen. Het is erg belangrijk om lekker actief te zijn in je leven. Zo blijft je lichaam gezond en blijf je in contact met mensen om je heen. Wat ook een voordeel is van een actief leven, is dat je van de bank af komt en op tijd opstaat. Dat is erg goed voor je dagelijkse ritme, maar ook voor je mentale gesteldheid. De bank en het bed zijn de twee meest voorkomende plekken om te piekeren. Als je werkt aan je zelfvertrouwen is piekeren echt een boosdoener. Om je zelfvertrouwen sterker te maken is de actiestand nodig!

Een steuntje in de rug bij het opbouwen van zelfvertrouwen

Er zijn heel veel mensen die het opbouwen van zelfvertrouwen niet alleen kunnen. Het kan zijn dat je net dat extra steuntje in de rug nodig hebt. Hierbij kun je denken aan gesprekken met je vrienden of familie. Sommige mensen proberen alles, maar het lukt maar niet. Deze mensen wordt aangeraden om een psycholoog te bezoeken die ze gaat helpen met het vergroten van hun zelfvertrouwen en die onzekerheid helpt weg te nemen. Het is echt niet erg om hulp te vragen, het is juist een stap in de goede richting! Mensen die de stap naar de psycholoog nemen, hebben vaak al meer zelfvertrouwen dan ze denken!
Naast mentale hulp kun je er ook voor kiezen om fysiek het roer om te gooien. Denk hierbij aan de juiste kledingaccessoires. Zo kan een Breitling horloge al helpen. Dit merk staat namelijk symbool voor status en kwaliteit. Mensen die jou tegen komen zullen dit dan ook van jou gaan denken. Vaak denken mensen dat ze een vermogen kwijt zijn voor kwalitatieve horloges, maar niet is minder waar! Bekijk bijvoorbeeld op deze webshop het assortiment.